Drukuj stronę Miasto i Gmina Uzdrowiskowa Muszyna
[+] Informacje Miejskie [-] Informacje Turystyczne [-] Działalność Gospodarcza [+] Kontakt

Rodzaj szlaku: pieszy
Lokalizacja: Beskid Sądecki – Dolina Popradu
Kolor: niebieski
Długość trasy: 5,3 km
Stopień trudności: trasa łatwa
Czas przejścia: 1:30h → tam; 1:30h → powrót
Rodzaje nawierzchni: brukowa, asfaltowa, szutrowa, bita
Różnica wniesień: 70 m
Główne punkty szlaku: Muszyna, Zapopradzie, Borysów, granica polsko-słowacka, Legnava (SK)

Atrakcje na szlaku:
- Muzeum Regionalne Państwa Muszyńskiego
- Pijalnia wody mineralnej „Milusia”
- Centrum Rekreacyjno-Sportowe im. Waldemara Serwińskiego
- Pijalnia wody mineralnej „Antoni”
- Legnava SK

Przebieg:
     Początek w Muszynie (→ 0 km) przy Muzeum PTTK (ul. Kity). Obok znaków niebieskich pojawiają się także znaki żółte (szlak pieszy: Muszyna – Muszynka, który prowadzi przez Góry Leluchowskie). Wyruszamy w kierunku wschodnim. Idziemy chodnikiem ulicy Kity, wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 971 (Piwniczna – Muszyna – Krynica). Po stu metrach szlak skręca w prawo, pozostawiając przed sobą muszyński rynek. Po lewej stronie ul. Kity widoczny budynek Sądu Okręgowego w Muszynie.
     Zmieniwszy kierunek marszu na południowy, dochodzimy do ulicy Piłsudskiego (→ 0,3 km), gdzie szlak żółty (Muszyna – Muszynka) odchodzi na południe. My skręcamy w prawo i zaraz po lewej stronie ulicy (Piłsudskiego 23) dochodzimy do pijalni wody mineralnej „Milusia”. Za pijalnią podążamy chodnikiem w kierunku południowo-zachodnim. Spoglądając na północ dostrzegamy ruiny XIV wiecznego Zamku na wzgórzu Baszta. Dwieście metrów dalej (→ 0,5 km) przechodzimy przez dwa przejazdy kolejowe linii: Nowy Sącz - Muszyna i Muszyna – Krynica. Tuż za torami, skręcamy lekkim łukiem ulicy Piłsudskiego, zmieniając kierunek marszu na południowy. Po blisko dwustu metrach dochodzimy do skrzyżowania z Aleją Zdrojową (→ 0,7 km), gdzie szlak skręca w prawo. Dalej Aleja prowadzi przez most (rzeka Poprad) do osiedla Zapopradzie. Tuż za mostem po lewej stronie ulica Mściwujewskiego (→ 0,8 km), która prowadzi do dwóch ośrodków: sanatorium „Korona” i centrum rehabilitacyjno-profilaktycznego „Muszyna”. Dalej z prawej strony mijamy kompleks muszyńskich basenów (→ 1,1 km), amfiteatr oraz korty tenisowe.
     Idąc dalej szlakiem niebieskim, podążamy Aleja Zdrojową w kierunku południowo-zachodnim, mając za kompleksem sportowo-wypoczynkowym wały rzeki Poprad. Tuż za Popradem widoczna wzniesienie Mikowej (638 m n.p.m.) z rezerwatem przyrody Oborżyska. Teraz Aleja skręca łukiem na południe i dochodzi do Pijalni (→ 1,6 km), w której znajdują się źródło wody mineralnej „Antoni”.
     Kolejnym punktem szlaku jest maleńkie osiedle Borysów (→ 2,3 km). Położone pomiędzy Popradem a zachodnim zboczem Suchej Góry (561 m n.p.m.) łagodnie wcina się w dolinę otoczoną mieszanym lasem. Także okoliczne brzegi Popradu pełne są bujnych drzew. Dalej za ostatnimi posesjami pojawia się lekkie wzniesienie i szlak przybliża się coraz bardziej do brzegów Popradu i wraz z nim wije się aż do samej Legnavy (SK). Czterysta metrów za osiedlem granica polsko-słowacka (→ 2,7 km). Trzysta metrów po jej przekroczeniu (tutaj koniec lasu) szlak zmienia kierunek na północno-zachodni i wielkim łukiem powraca na poprzedni kierunek marszu. W ten sposób obchodzimy zbocza Bliźniej Hory i dochodzimy do centrum słowackiej miejscowości o nazwie Legnava (→ 5,3 km).

Co dalej:
- możemy tym samym szlakiem (niebieski) powrócić do Muszyny;
- możemy wędrować dalej po Słowacji na szczyt Kurćinskiej Magury (896 m n.p.m.) i dalej przez Andrejovka dojść do miejscowości Čirč (koniec niebieskich znaków).