Drukuj stronę Miasto i Gmina Uzdrowiskowa Muszyna
[+] Informacje Miejskie [-] Informacje Turystyczne [-] Działalność Gospodarcza [+] Kontakt

Rodzaj szlaku: pieszy
Lokalizacja: Beskid Sądecki – Pasmo Jaworzyny Krynickiej
Kolor: niebieski
Długość trasy: 9,8 km
Stopień trudności: trasa łatwa
Czas przejścia: 2:40h → tam; 2:25h → powrót
Rodzaje nawierzchni: brukowa, asfaltowa, szutrowa, bita, ścieżka
Różnica wzniesień: 301 m
Główne punkty szlaku: Powroźnik, Rakowskie, Bradowiec, Szalone, Góra Parkowa, Krynica

Atrakcje na szlaku:
- Cerkiew w Powroźniku
- Szalone - szczyt
- Góra Parkowa

Przebieg:
     Początek w Powroźniku na przystanku autobusowym (→ 0 km) przy drodze wojewódzkiej nr 971 (Piwniczna – Muszyna – Krynica). Na szlak wyruszamy chodnikiem idąc w kierunku Krynicy. Po trzystu metrach dochodzimy do mostu na rzece Muszynka. Po jego przejściu, pięćdziesiąt metrów dalej skręcamy w prawo i przechodzimy przez tory kolejowe (linia: Muszyna – Krynica). Idąc dalej za znakami niebieskimi podchodzimy na Rakowskie. Z początku szlak prowadzi drogą polną, porośniętą z boku drzewami. Potem pojawia się teren otwarty, z którego możemy podziwiać Dolinę Muszynki, Powroźnik i szczyty dwóch pasm Beskidu Sądeckiego (Jaworzyny Krynickiej i Gór Leluchowskich). Od torów kolejowych idziemy cały czas pod górę.
     Przy wejściu do lasu (→ 1,0 km) znikają za nami piękne widoki. Odtąd nasz szlak będzie prowadził drogami leśnymi. Dalej lekkie łuki. Najpierw w prawo, potem w lewo i jesteśmy coraz wyżej. Dalej podchodzimy w kierunku wschodnim, aż wreszcie (→ 2,5 km) zdobywamy szczyt Rakowskie (707 m n.p.m.). Potem szlak nie opada, lecz łagodnie wznosi się ku górze, zmieniając kierunek ze wschodniego na północno-wschodni. Nieco dalej przechodzimy przez krótkie wypłaszczenie i znowu kolejne podejście, tym razem na Bradowiec (770 m n.p.m.). Osiągnąwszy szczyt (→ 3,6 km) zmieniamy kierunek marszu. Znaki niebieskie prowadzą na północ.
     Idąc za nimi, szlak zaczyna opadać w dół i wije się lekkimi łukami, cały czas utrzymując północny kierunek marszu. Kilkaset metrów dalej pozostawiamy za sobą granicę gminy Muszyna i schodzimy na przełęczy (652 m n.p.m.), a mijając ją (→ 4,6 km) znowu podchodzimy, wspinając się na kolejną górę.
     Tym razem (→ 6,2 km) jest to najwyższy punkt naszego szlaku Szalone (829 m n.p.m.). Za nim znaki niebieskie prowadzą na północny-zachód, łagodnie opadając w dół lesistym zboczem. Niebawem zakręt w lewo (kierunek zachodni) z lekkim podejściem na wzniesienie i znów wędrujemy na północny-zachód. Tutaj trasa opada w dół i dochodzi (→ 7,6 km) do znaków żółtych (szlak pieszy: Krynica – Huzary). Stąd już doprawdy niedaleko na Górę Parkową (741 m n.p.m), z które roztaczają się przyjemne dla oka widoki.
     Osiągnąwszy punkt widokowy na Parkowej (→ 8,3 km), zakrętami schodzimy do centrum Krynicy (→ 9,8 km), gdzie kończy się szlak z Powroźnika (znaki niebieski).